Quest 5
Testing

Quest 5
De laatste weken heb ik geëxperimenteerd in de klas. Dit op het gebied van coöperatieve werkvormen, energizers, het gebruik van whiteboards en de techniek in de klas te krijgen met gebruik van onderzoekend leren.
COÖPERATIEVE WERKVORMEN
Op het gebied van de coöperatieve werkvormen vond ik het lastig om ze in te zetten. Welke vorm gebruik ik, wanneer gebruik ik en zet ik deze juist in. Dit waren vragen waarmee ik zelf erg zat. Bij de kring, iedere maandag ochtend, en bij Brandaan, Naut of Meander (OJW) kon ik het goed inzetten. Ik heb geprobeerd om zo veel mogelijk verschillende werkvormen te gebruiken. Zo kwam ik te weten Afbeelding één: trap van de groei welke ik bij het eind project kon inzetten.
Ik heb nog niet alle werkvormen ingezet. Ik wil hier wel mee doorgaan. Zo weet ik welke werkvorm ik echt kan goed kan inzetten voor de klas.
ENERGIZERS
Op het gebied van de energizers was ik echt nog zoekende. Wanneer zet ik de energizer zo in dat het op het goede moment van de kinderen is. Tussen taal en spelling? Op een gegeven moment heb ik gewoon tegen mijzelf gezegd ik doe het een keer en ik doe het nu. Dit was het juiste moment ook voor de kinderen. Ze vonden het op het begin heel raar dat we een energizer deden. Ik heb wel verteld dat het een minuutje wat anders is. Nu geven de kinderen ook sneller aan dat ze even iets anders willen doen. De energizers die we gedaan hebben vonden de kinderen erg leuk en ze konden bij sommige energizers ook zelf iets inbrengen.
WHITEBOARDS
De whiteboards kwamen pas later bij de ontwerp principes. Ik heb die gelijk de zelfde week gemaakt. Eerst had ik ze bij de OJW vakken ingezet maar al later gebruikte ik ze wat meer, bij een instructie les van rekenen. Nu wil ik ze nog vaker gebruiken. Op deze manier weet ik echt of kinderen snappen wat ik uitleg. Ik wil het nu ook gaan proberen bij spelling en taal. De kinderen geven aan dat ze het een fijne manier van werken vinden. Ze hoeven niet in hun schrift te werken en het is uitdagender omdat ze echt zelf moeten nadenken. Zodra de kinderen ook maar een antwoord hebben draaien ze snel de whiteboard om zodat niemand het kan zien.
TECHNIEK
In mijn ontwerpprincipes had ik ook techniek erin staan. Ik vond het lastig om deze echt in het dagelijks leven te integreren. Het is mij op zekere hoogste wel gelukt. Bijvoorbeeld door te vragen hoe komt het dat een boot kan drijven (techniek). Hoe kan het dat water een huis weg spoelt (natuur)? Bij de week van mediawijsheid heb ik de techniek van computers veel laten terug komen. Ik hoor bij mij thuis aan tafel veel over computers. Mijn vriend en mijn beste vriend zitten beide in de ICT. Dit komt gelukkig nog een keer goed van pas. Bij de atelier lessen kon ik zelf niet veel aanwezig zijn. Ik had zelf les op deze momenten. De laatste keer ben ik wel aanwezig geweest. Bij de atelier gingen ze kerstbomen figuurzagen. Het breken van zaagjes viel op zich nog wel mee. Het was leuk om te zien dat er drie vaders waren die hielpen. Ik heb gekeken hoe zij het hebben aangepakt en ik heb zelf de kinderen geholpen met het figuurzagen zelf.
FIETS PROJECT
Nu ik zelf een les techniek heb gegeven vind ik het best lastig om de tijd in de gaten te houden. De tijd ging snel voorbij omdat we het zo leuk vonden. De kinderen vonden het zelf onderzoeken super leuk. Ze waren echt benieuwd hoe iets werkte en het uit elkaar halen vonden ze helemaal super om te doen. Zo een techniekles is zeker iets dat ik vaker wat ik vaker wil gaan doen. Ik heb van de kinderen genoten en de kinderen van het onderzoeken. Een aantal vakken aan techniek koppelen is erg veel. In deze les had ik geschiedenis, rekenen, taal en tekenen verwerkt. Ze zijn allemaal aan bod gekomen bij de groepjes. Bij het ene groepje wat meer dan bij een ander groepje. Wat voor mij en de klas niet werkt is dat ze allemaal verschillende taken krijgen binnen de groep. Wat wel werkte is dat ze met z’n alle het voorwerp mochten onderzoeken. Ze moesten bij deze opdracht samenwerken en zelfstandig werken.
Op het gebied van bovenstaande onderwijsconcepten heb ik de whiteboards en de coöperatieve werkvormen toegepast bij de techniek les. Het denken – delen – uitwisselen, een werkvorm die het super doet in de klas heb ik gebruikt. De whiteboard heb ik bij de quiz gebruikt of ze wel goed op hadden gelet bij de filmpjes. De whiteboard vind de klas erg leuk en willen ze het liefst de hele dag gebruiken. De kinderen hebben zelfs een kahoot en een PowerPoint gemaakt. We zijn dus ook op het gebied van ICT bezig geweest. De kerndoelen en leerlijnen zijn hieronder te vinden bij het fietsproject.
Bij de techniekles had ik gebruik willen maken van een ouder die een fietsband ging plakken. Helaas voor mij en de kinderen was er geen ouder beschikbaar. De volgende keer wil ik het verder van de voren laten weten, zodat ouders misschien iets in hun werkrooster kunnen veranderen en op deze er wel bij kunnen zijn.
Wel heb ik bij het schaatsen, dat wij hadden de week hiervoor, ouders geregeld die konden rijden naar de schaatsbaan.
Quest 6
Bij de volgende quest, quest 6, is er te zien wat ik zou veranderen als ik deze les nog een keer moet geven. Ook maak ik deze zo dat u het als docent ook zo kan gebruiken.
Het fietsproject
Voor het fietsproject is er veel veranderd vergelijken de vorige Quest. dit komt doordat ik met de klas ben gaan oefenen op het gebied van: coöperatieve werkvormen en de whiteboards. Ik zag wat er wel werkte in mijn klas en wat er niet werkte. Samen met met mentor heb ik de puntjes op de i gezet en zijn we tot een project gekomen.
Ik begin met een coöperatieve werkvorm: denken – delen – uitwisselen. Daarna gaan we twee filmpjes kijken over de fiets. Hierin wordt kort uitgelegd hoe een fiets werkt. Als we deze filmpjes hebben bekeken, doen we een kleine quiz. Hiervoor gebruiken we de whiteboards.
De kinderen worden in vier groepen verdeelt. Ieder groepje krijgt een voorwerp van de fiets. De dynamo, een zadel, een fiets of een velg.
Ieder groepje gaat onderzoek doen naar het voorwerp dat ze hebben gekregen, kerndoel 42. Wat zien ze? Hoe werkt het? Hoe voelt het? De techniek, kerndoel 44, ze krijgen vragen over het voorwerp die ze moeten beantwoorden.
De leerlingen mogen het voorwerp dat ze hebben gekregen stuk maken. Dit hoort bij het onderzoeken.
Dynamo:
Uit welke materialen bestaat het?
Hoe kan je een dynamo uitleggen een iemand die blind is? Taalvaardigheid, kerndoel 2: de leerlingen houden een presentatie over de dynamo.
Wat voor verlichting is er allemaal? Elektrisch, batterij en dynamo.
Sinds wanneer is de verlichting er op de fiets? Kerndoel 51, aanduiding van tijd hanteren.
Wat ben jij nog meer te weten gekomen?
Wat zijn de verschillen in merk en prijs per soort. Zet dit op volgorde. Rekenen, kerndoel 26, op volgorde zetten van bedragen.
Zadel:
Uit welke materialen bestaat het?
Hoe kan je een zadel uitleggen een iemand die blind is? Taalvaardigheid, kerndoel 2: de leerlingen houden een presentatie over een zadel.
Wat voor verschillende zadels zijn er? Mannen en vrouwen.
Sinds wanneer is de verlichting er op de fiets? Kerndoel 51, aanduiding van tijd hanteren.
Wat ben jij nog meer te weten gekomen?
Wat zijn de verschillen in merk en prijs per soort. Zet dit op volgorde. Rekenen, kerndoel 26, op volgorde zetten van bedragen.
De fiets:
Uit welke materialen bestaat het?
Hoe kan je een fiets uitleggen een iemand die blind is? Taalvaardigheid, kerndoel 2: de leerlingen houden een presentatie over de fiets.
Wat voor fietsen zijn er allemaal? Crossfiets, racefiets, herenfiets en damesfiets.
Sinds wanneer is de verlichting er op de fiets? Kerndoel 51, aanduiding van tijd hanteren.
Wat ben jij nog meer te weten gekomen?
Wat zijn de verschillen in merk en prijs per soort. Zet dit op volgorde. Rekenen, kerndoel 26, op volgorde zetten van bedragen.
De velg:
Uit welke materialen bestaat het?
Hoe kan je een velg uitleggen een iemand die blind is? Taalvaardigheid, kerndoel 2: de leerlingen houden een presentatie over de velg.
Wat voor verschillende soorten velgen zijn er? Groote, breedte en materiaal.
Sinds wanneer is de verlichting er op de fiets? Kerndoel 51, aanduiding van tijd hanteren.
Wat ben jij nog meer te weten gekomen?
Wat zijn de verschillen in merk en prijs per soort. Zet dit op volgorde. Rekenen, kerndoel 26, op volgorde zetten van bedragen.
Als laatste wil ik iemand de klas inhalen die een band plakt of dat we naar de fietsenmaker gaan. Dit ben ik nog aan het regelen dus ik kan nog niet met zekerheid zeggen welke van de twee het gaat worden.
Hoe is het experimenteren gegaan?
Van alles wat ik gedaan heb, heb ik een blog stukje gemaakt. Dit kunt u vinden op mijn eigen pagina: Leontine. Veel lees plezier
Reactie plaatsen
Reacties