Quest 2
Recce
Voor deze opdracht moest ik gaan kijken wat er op de basisschool wel en niet gedaan werd. Daarna moest ik gaan kijken wat ik wil toevoegen aan het onderwijs op mijn basisschool. Hiervoor ben ik ook de schoolgids gaan lezen.
Op basisschool K wordt met thema’s gewerkt. Er zijn veel projecten zoals de mediawijsheidweek, Kinderboekenweek, Lentekriebels en afgelopen jaar Fabriek Magnifique. Er wordt dan gewerkt op verschillende kennisgebieden zoals aardrijkskunde, geschiedenis en natuur. De creatieve lessen sluiten ook aan bij het thema: ‘nu is dit de natuur’.
Als er een project in de groep loopt, dan worden de methodelessen opzij gelegd. Er wordt dan vakintegratief gewerkt. Aan het project worden dus alle vakken gekoppeld. Bij het project mediawijsheid gaan de kinderen aan de slag met foto’s en de media en social media. Hierover wordt gepraat en er wordt gebruik gemaakt van het atelier en het handvaardigheidslokaal.

Als de leerlingen met de cultuur in de omgeving bezig zijn doen ze dit in het park, bejaardenhuis en de Noordkade. Dit is dichtbij en op een goede loopafstand voor de kinderen. Uitstapjes hierbuiten zijn lastiger te regelen. Er moet rekening worden gehouden met vervoer en begeleiding. Op een kleine school is dit een Afbeelding één: De Noordkade nadeel. Er zijn wel ouders die op school willen helpen met bijvoorbeeld handvaardigheid.

De vakintegratie voor taal en rekenen is lastig omdat dit methodelessen zijn. Het is een kleine school en hierdoor is het gemakkelijk om bouwoverstijgend te werken. Er wordt wel bij rekenen aangesloten op het niveau van de kinderen. De rekenlessen zijn op dezelfde tijden en zo wordt er gewisseld tussen de klassen om op het juiste niveau les te geven. Hierdoor komen de leerlingen meer tot ontwikkeling en voelen de kinderen zich zekerder over wat ze kunnen. Dit gebeurt ook met begrijpend lezen. Afbeelding twee: vakintegratie

Op deze school kan er meer aan techniek gedaan worden. Drie keer per jaar is er een atelier. Deze bestaat uit zes handvaardigheidslessen met verschillende activiteiten. Zeker twee activiteiten hebben met techniek te maken. De kinderen kiezen naar eigen voorkeur wat ze willen gaan doen. Dit wordt door de ICC als te weinig beschouwd en er mag hier verandering in komen. Met Afbeelding drie: techniek de cultuur is de school veel meer bezig, hiervoor hebben ze verschillende de projecten.
Nu wil ik onderzoek gaan doen naar vakintegratie op deze school.
Mijn hoofdvraag is
Op welke wijze draagt vakintegratie bij in een onderzoekende techniekles?
Mijn deelvraag is?
Welke hulpmiddelen kan ik inzetten om de les leuker te maken en de betrokkenheid van de kinderen vergroten?
Reactie plaatsen
Reacties